Vásárhelyi Tamás Fortélyos Játéktára

Gyerekjáték a tudomány?

Dehogy gyerekjáték! Egy fortélyos játéktár azonban talán tehet valamit azért, hogy többen gondolkozzanak tudományosan, többen szeressék a tudományt, vagy legalább ne féljenek tőle.

Európai szinten van gond a természettudományos tantárgyak tanulásával1, és ezt hazai felmérések is megerősítik. Nem mondom, hogy az általam összegyűjtött, illetőleg kifejlesztett eszköztár és módszertan ezt megoldja. Hiszen tanulási elméletek és iskolák sokasága születik, de egyik sem orvosság mindenre, hát még ez a magányos tevékenység! Az élményszerű, a tapasztalati, illetve felfedezéses (kutatás alapú) tanulás elvét alkalmazom, az adaptív tanítás is jól közelíti a módszert2.

A tapasztalat azt mutatja, hogy a gyerekek szeretnek így, játszva, próbálkozva, kísérletezgetve tanulni (észre sem veszik), felnőttektől pedig gyakran, szinte minden alkalommal hallom, amikor kiállok a játékaimmal: „Ha nekem így tanították volna a fizikát!” Nekem nem egészen így tanították a fizikát, de nagyon jó, sokat kísérletező fizikatanárom volt a gimnáziumban Kozma Péter tanár úr. Szigorú volt, néhányan rajongtunk érte, amint az amellett festőművész Nyerges Pál tanár úrért is (biológia).

Azt tapasztalom, hogy ez az egyszerű eszköztár, mint a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület mindhárom vándortanösvénye is, pedagógusok kreativitását rendszerint megmozgatja. Családok közös foglalatosságára, családon belüli együttműködésre is kitűnő keretet ad, és egyedül is felfedezhető az egész.

Bemutatkozás

Egyetemistaként kezdtem szakkört vezetni, biológus, muzeológus, majd biológiatanár lettem. Kutatóból lassan közművelővé, kiállítás-készítővé, tudomány-kommunikátorrá fejlődtem. Oktattam az ELTE két karán és másutt, több száz tudományos és ismeretterjesztő publikációm van, sok helyen tartok előadást, foglalkozást, és nyugdíjasként jobban ráérek barkácsolni is.

A fejlesztés fontos állomása volt a Szitakötő klub a kilencvenes években, és a Herman Ottó Vándortanösvény 2014-ben. Ezek nyomdokain alakítottam ki az új, önálló eszközparkot és módszert. Ezután jött 2019-ben egy közös kiállítás Konok Tamás festőművésszel (https://www.deak17galeria.hu/kiadvanyok/ter-mozgas-jatek/) , amit 2023-ban a hatodik helyszínen mutattak be, azután 2020-21-ben a Klíma-, majd a Beporzó vándortanösvény (www.mkne.hu)

1 lásd Rocard jelentés
2 tanulási elméletekről terjedelmes – magyarul is elérhető – szakirodalom született. Vidacs Juli (azóta már Júlia, kétgyermekes anyuka) készített egy célszerű összefoglalót a Herman Ottó Vándortanösvény leírásába. www.mkne.hu, https://oszkdk.oszk.hu/storage/00/01/62/03/dd/1/HOVT-TK-2014.pdf

Támogatóink, együttműködő partnereink